Het begon allemaal in de late jaren negentig, toen Volkswagen besloot een nieuwe weg in te slaan en een speciale afdeling op te richten die zich uitsluitend zou richten op het verfijnen van prestaties en het toevoegen van een flinke dosis sportiviteit aan Volkswagen’s modellen. Een groep engineers en designers, gedreven door een gezamenlijke voorliefde voor snelheid en precisie, bundelde de krachten en legde zo de basis voor Volkswagen R GmbH.

Premium performance merk

De ‘R’ staat voor ‘Racing’ en vat deze passie voor autosport kernachtig samen, vertelt Hakim Halimi. “De aanzet werd gegeven door de Golf IV R32 met een zescilinder motor, 4MOTION vierwielaandrijving en optioneel een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Het was de snelste en krachtigste Golf die Volkswagen ooit had geproduceerd. Wolfsburg dacht er oorspronkelijk 5.000 stuks van te bouwen, maar het werden er uiteindelijk 12.000. De legende was geboren. Het vestigde de reputatie van R GmbH als synoniem voor ultrasportieve auto’s.”

Na de Golf IV R32 kwamen meer sportieve varianten op de markt, zoals de R-versies van de Golf 5 en 6, de Passat R36, de Touareg R50, de Scirocco R, de Golf R Cabriolet en Golf R Variant. Halimi: “Meer dan 300.000 klanten hebben in ruim twintig jaar gekozen voor onze high-performance auto’s. We hebben een snaar geraakt bij liefhebbers. Op de sociale media hebben we al meer dan 6,5 miljoen geregistreerde volgers. De huidige vraag en het succes van de afgelopen jaren tonen aan dat Volkswagen R zich sinds de lancering in 2002 met succes heeft gevestigd als een premium performance merk.”

Entree in het elektrische tijdperk

Entree in het elektrische tijdperk

In 2018 betrad Volkswagen R een nieuw autosporttijdperk met de ID.R, de allereerste volledig elektrische raceauto van het merk. De ID.R werd in slechts 250 dagen gecreëerd, met een duidelijk doel voor ogen: deelnemen aan de legendarische Pikes Peak International Hill Climb-race in de Amerikaanse staat Colorado. In de veeleisende ‘Race to the Clouds’ snelde de ID.R na 19,99 kilometer, een klim van 1.440 meter en 156 bochten in 7:57.148 minuten over de finish - een nieuw en verbluffend overall record voor het event.

Met 350 werknemers is Volkswagen R GmbH een relatief klein bedrijfsonderdeel. De mensen die er werken hebben stuk voor stuk benzine in het bloed, vertelt Halimi. Hoewel de term ‘benzine’ de lading in de toekomst niet meer dekt. “Binnen het kader van de bedrijfsstrategie van Volkswagen, ACCELERATE, richten we ons intensief op het onderwerp ‘elektrische mobiliteit’ en leveren we onze bijdrage aan ‘Way to Zero’. Dit decennium zullen we voornamelijk een samenspel zien van verbrandingsmotoren, hybrideauto’s als de nieuwe Touareg R met zijn V6 turbo-benzinemotor die door een elektromotor wordt ondersteund, en volledig elektrische modellen. Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Volkswagen R-klanten zeer geïnteresseerd is in elektrische mobiliteit. Volkswagen R transformeert zichzelf tegen 2030 tot een volledig elektrisch premium performance merk. We evalueren momenteel verschillende concepten en mogelijkheden, maar zullen alleen R-modellen aanbieden die aan onze eisen voldoen. Ik kan en mag er natuurlijk niet al te veel over zeggen, maar één ding is zeker: de toekomst van R is elektrisch.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.