Vader Jeff (97) en zoon Marc (69) hebben bijna hun hele leven gewijd aan de prachtige boerderij die nu als hun thuis en levenswerk dient. Maar zelfs nu, terwijl ze het wat rustiger aan doen, blijft de boerderij het kloppende hart van hun bestaan. Jeff, die gedurende zijn hele leven een opmerkelijke 70 jaar lang het stuur van een Volkswagen vasthield, en Marc, die de traditie voortzet met een indrukwekkende 50 jaar achter het stuur van Volkswagen, delen niet alleen een band met het land maar ook met de betrouwbare metgezel die hun reis met Volkswagen vertegenwoordigt.

Een legendarische reis ontvouwt zich

Jeff: 'Eerst reden we met Ford, maar ik reed iedere woensdag naar Leiden. Toen raakte we in gesprek bij de Booij, dat was de toenmalige verkoper van Volkswagen en vanaf dat punt begon onze reis met Volkswagen.'
Marc: 'De Booij haalde zijn auto's altijd in Leusden. Onze allereerste auto was een Volkswagen Kever. Jeff zei destijds in 1953 dat ze de Kever mochten leveren. Daar moesten we toen een jaar op wachten. Uiteindelijk is de auto in 1954 toen geleverd. Destijds was dat een '1200' met de motor vanachter. Mijn allereerste auto zelf was een Volkswagen Golf S uit 1975. Sindsdien is de bal gaan rollen.'

De tevredenheid en herinnerigen van Volkswagen en Auto Poppe

Marc: 'Wij zijn altijd wel content over Volkswagen geweest eigenlijk. Bij Auto Poppe zijn we ook altijd goed ontvangen. Ik weet nog dat toen bij de eerste Kevers die in 1947 werden geleverd de richtingaanwijzers van achter de deur omhoogkwamen. Pas later is dit bij Volkswagen veranderd. Een andere herinnering is het 50 jarig bestaan van Volkswagen in Nederland. Toen kregen we in 1997 daar de documentatie van. Vroeger gaven ze daar zo'n boekje van uit en daar stond dat in vermeld.'

De evolutie van Volkswagen door de jaren heen

Marc: 'Wat mij opviel is dat er steeds meer lichten in de auto's kwamen. De eerste Kevers waren gewoon 'kaal' en later bij de Kevers kwamen er bijvoorbeeld tankmeters in, die zaten er bij de eerste Kevers niet in. Men moest altijd gokken wanneer de tank leeg was. Als je nu mijn zwarte Passat vergelijkt met de eerste Kever zit er echt van alles in. Achterruitverwarming, waarschuwingslichten, de radio enzovoorts. Die zaten natuurlijk nog niet in de eerste Kever. In de jaren 60 en 70 zijn die auto's vernieuwd. We hebben nog wat oude documenten gevonden, waaronder mijn vaders rijbewijs, een inspectiebewijs en het relaas van weging van onze eerste Kever. Deze dateren van 6 maart 1954 in Hulst. PT-24-05 was het kenteken en dit is ook gelijk het oudste document dat we hebben.'
Jeff: 'Het rijbewijs komt uit 1957'

Vertrouwde modellen en ongeëvenaarde prestaties

Marc: 'Als we praten over de eigen Volkwagens is dat de Polo. We hebben al vragen gehad of we de Polo verkopen, maar dat doen we niet want hij loopt te lekker. Ik wil de Passat niet vergelijken met de Polo, maar ook die loopt gewoon lekker. De eerste Golf destijds was ook een goeie auto. Een ander model wat ik heb gehad is de Derby, die heb ik in 1982 gehad.'
Jeff: 'Als we praten over Volkswagen , moet je je altijd afvragen: 'Waarom rijdt de wegenwacht met Volkswagen?', de ambulance en politie rijden ook met Volkswagen. Dat is natuurlijk ook niet voor niks. Volkswagens hebben nooit pech. Toevallig was de politie hier vorige week een achtervolging aan het oefenen met een Volkswagen. De politie reed zo'n 140 kilometer per uur tussen allemaal zijwegen.'
Marc: 'Duitse kwaliteit is goede kwaliteit. Of het nu gereedschap, tractoren of auto's zijn, het is allemaal top. Ik geloof dat wij zelf een Volkswagen of 10 in totaal gehad hebben vanaf het prille begin. We hebben naast onze eerste Kever ook nog een rode Kever gehad, zo een met een groot raam. In die rode zat toen wel al een tankmeter. We hebben ook ooit nog een Audi 100 gehad, een bruine.
Jeff: 'Die Audi was toen van de vrouw van Jos Voet, die vond hem veel te groot en toen hebben wij hem gekocht.'
Marc: Tussendoor hebben we eigenlijk altijd Volkswagens gehad, een groene Kever hebben we gehad, een Vento, een Jetta en momenteel rijd ik in onze tweede Passat. Ik heb eerst nog een groene gehad en toen heb ik in 2003 deze gekocht en daar ben ik nog altijd content over.'


 

De toekomst van Volkswagen

Marc: 'Als Auto Poppe blijft, dan zie ik het wel zitten. Maar de elektrische wagens zie ik zelf nog niet zitten. Ze kunnen goed zijn, maar zelf zie ik toekomst in de benzinemotoren. Als ik de Passat vol gooi, kan ik gelijk 1000 kilometer rijden. Vergeleken met vroeger vind ik de prijzen wel erg hoog geworden. Ik kan het verkeerd inzien, maar ik hoop dus dat de focus niet alleen op de elektrische wagens komt te liggen.'
Jeff: 'Ik hoop dat Volkswagen schappelijke prijzen blijft hanteren.'