Onze werkplaatsen blijven geopend en onze showrooms zijn online open. Proefrit en aflevering op locatie! Lees hier meer
Audi doet onderzoek naar hoe zelfrijdende auto's hun inzittenden een premium-ervaring kunnen bieden. Dit doet Audi met behulp van een futuristische rijsimulator waarmee er wordt uitgezocht hoe een het interieur van een auto de perfecte werkruimte kan worden.
De rijsimulator die Audi heeft gemaakt bootst de ervaring van autonaam rijden na. Het interieur is variabel in te delen en er is geen stuurwiel aanwezig. Door middel van beelden die worden afgebeeld krijgen inzittenden het idee dat ze aan het auto rijden zijn in het donker door een stad. De ondezoekers kunnen de kleur van de interieurverlichting aanpassen, de ramen verduisteren, het achtergrondgeluid aanpassen en de inzittenden proberen af te leiden met digitale berichten op een aantal schermen.
De tests die ze uitvoeren zijn alleen gericht op personen die na 1980 zijn geboren, dit omdat deze personen zelfrijdende auto's sneller zullen accepteren dan de oudere generaties. Er werd aan dertig personen gevraagd of ze taken wilde uitvoeren om zo een werksituatie in een autonome auto na te bootsen. Tegelijkertijd werd dan de hersenactiviteit, hun reactietijd, de fouten en de persoonlijke indrukken bekeken. Het resultaat was al snel duidelijk. In een omgeving met verduisterde ramen, geen afleidingen, licht geoptimaliseerd en berichten geblokkeerd is het menselijk brein het meest ontspannen. De personen werden minder afgeleid en presteerde dus beter en ook sneller!
Gemiddeld zitten bestuurders zo een 50 minuten per dag achter het stuur. In dit 25th hour project onderzoekt Audi hoe in die vijfitg minuten de zelfrijdende auto het best gebruikt kan worden. Allereerst heeft Audi gekeken hoe mensen uit andere plekken zoals Hamburg, San Fransisco en Tokyo het infotainmentsysteem in hun auto gebruiken. Vervolgens hebben ze aan deze personen gevraagd wat ze met hun vrije tijd in een autonome auto zouden doen. Alle resultaten hebben ze besproken met experts, zoals psychologen, antroplogen en stedelijke planners.
Daarnaast benoemde Audi ook nog verschillende soorten tijd die mensen hebben in een zelfrijdende auto, quality time, productive time en time for regeneration. De eerste categorie gaat over de telefoon met vrienden en/of familie. In de tweede categorie gaat het over werk en in de derde categorie over ontspanning, het lezen van een boek of een film kijken. Dit wordt momenteel onderzocht door het Fraunhofer-Institut.