René Pelgrum kun je gerust een autogek noemen. De gepensioneerd accountant uit Leerdam heeft een hal bomvol mooie auto’s. Naast drie Porsche 911-exemplaren is het overduidelijk dat zijn passie bij de eerste generatie van de Volkswagen Golf GTI ligt, die tussen 1976 en 1984 in Wolfsburg van de band liep. Waar de gemiddelde Golf-liefhebber zich beperkt tot enkele modellen, heeft Pelgrum er minimaal één van elk bouwjaar en in iedere kleur in zijn halletje staan.

René’s liefde voor de Golf werd halverwege de jaren zeventig aangewakkerd toen zijn buurman een nieuw exemplaar kocht. “De vormen zijn top, de techniek is onverwoestbaar. De Golf I klopt helemaal. Dat blijkt ook wel als je weet dat het tijdloze model dat uit 1974 stamt nog in min of meer dezelfde vorm tot 2010 in Zuid-Afrika is gebouwd. Ik ben blijkbaar niet de enige die ‘m leuk vindt.”

Oettinger zestienklepper

Uiteraard staan er ook speciale versies in zijn halletje. Zoals de Pirelli-uitvoeringen die Volkswagen vanaf mei 1983 tot en met oktober 1983 zo’n 26.000 keer bouwde. Extreem zeldzaam zijn z’n twee Golf GTI 16S-exemplaren uit 1981, die door de Duitse tuner Oettinger uit Friedrichsdorf werden voorzien van een nieuwe cilinderkop met 16 soupapes – Frans voor kleppen - en een dubbele bovenliggende nokkenas. Oettinger had eerder een 16V dan Volkswagen zelf, die het kunstje pas vanaf 1986 uithaalde bij de Golf GTI MK2. Er zijn slechts 1.250 exemplaren gebouwd. “Waarvan twee voor mij in de kleuren waarin ze leverbaar waren: wit en antraciet”, meldt Pelgrum blij.

“GTI rijden is echt veel te leuk!”

Bij elke Golf heeft René Pelgrum wel een verhaal. Neem zijn Rabbit GTI, de Amerikaanse versie die op vele details afwijkt van zijn Europese broertje. Of vraag hem naar zijn Citi Golfjes. René heeft twee van de 377.484 stuks die Volkswagen tot 2009 in het Zuid-Afrikaanse Uitenhaage van de band liet rollen, nog lang nadat de productie in Wolfsburg was gestopt. René Pelgrum is dagelijks in zijn hal te vinden; er is altijd wel iets aan z’n verzameling te doen. “Ik klets er graag over, dus ik heb altijd wel iemand op de koffie. Ik spaar de auto’s niet en rij er ook mee. Ze staan er niet om de kilometers laag te houden of om ze in een hoekje te prakken. Daarvoor is het rijden in een GTI echt veel te leuk!”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.