Elektrische auto's zijn steeds interessanter, zeker nu je in de randstad niet meer alle met diesels de stad in mag ivm de milieuzone. Dat Audi de laatste weken zoveel aandacht vroeg voor de E-Tron is dan ook niet gek!

Afmetingen

Met zijn lengte van 4,9 meter, 1,94 meter breed en 1,62 meter hoog is de E-Tron 24 centimeter langer dan de Audi Q5 en 10 centimeter korter dan de Q7. Binnenin is er ruimte voor vijf personen en de achterklep is elektrisch bedienbaar en heeft een inhoud van 600 liter. Wanneer je de achterbank neerklapt ontstaat er nog veel meer ruimte, namelijk 1.725 liter. Met de 'offroad' stand wordt de bodemspeling vergroot met 3,5 centimeter en wanneer je 'rise' indrukt komt de E-Tron 1,5 centimeter boven het asfalt te hangen.

Kracht

De E-Tron beschikt over twee elektromotoren. Wordt de motor weinig belast dan doet vooral het exemplaar op de achteras het werk. De motor die op de vooras zit levert 170 pk en die op de achteras 190 pk. Staat de overboost stand aan dan levert de E-Tron 408 pk en daarmee kan hij in minder dan zes tellen naar een snelheid van 100 km/h springen. 200 km/h is tot nu toe de topsnelheid van de E-Tron en de trekkracht 1.800 kilo.

Capaciteit

Een accu capiciteit van 95 kWh met daarbij een actieradius van 400 kilometer. Het gewicht van de E-Tron is ongeveer 2.400 kilo, waarvan 700 kilo accu is.

Van buiten naar binnen

Het uiterlijk hebben we al eerder kunnen zien en was dus niet meer echt een verrassing. Het uiterlijk van de E-Tron is voorzien van verschillende details, de grille is bijvoorbeeld zilverkleurig en voorzien van lamellen. De voor- en achterlampen zijn voorzien van ledstreepjes die ook weer terug te zien zijn in de bumpers, de portieren en de wielen. De achterlampen worden net zoals bij de A7, A8 en Q8 door middel van een ledbalk met elkaar verbonden. De meest opvallende opties die we in het interieur terug zien zijn de Virtual Mirrors, dit zijn camera's die dienen als zijspiegels. De beelden die ze opnemen worden gestuurd naar de 7-inch oledschermen die zich naast het dashboard op de deurpanelen bevinden. Naast het digitale instrumentarium is de E-Tron van binnen ook voorzien van twee displays, waarvan het bovenste scherm 10,1 inch groot is en het onderste exemplaar 8,6 inch.

Opladen

Met een 150 kW-lader kan de Audi E-Tron worden opgeladen. De bedoeling is dat er eind 2018 in Europa ongeveer 200 van deze laadpalen beschikbaar zijn. In 2020 moet dit aantal verdubbeld zijn naar 400 laadpalen. De E-Tron kan ook worden opgeladen met een 11 kW-lader of een 22 kW-lader.

De marktintroductie in Europa staat ingepland voor eind 2018 en de Nederlandse vanafprijs ligt ongeveer op €82.000.

,