Onze showrooms zijn te bezoeken op afspraak. Plan nu direct uw afspraak in. Wij staan voor u klaar! Lees hier meer
De best verkochte SUV van Nederland is vernieuwd en staat vanaf oktober 2020 in onze showrooms. Met zijn sportieve design, lichte gewicht en praktische mogelijkheden is het de maatstaf in het SUV segment. De nieuwe Tiguan is comfortabel en ruim, er is keuze uit voorwiel- en vierwielaandrijving en het motorenaanbod bestaat uit benzine-, diesel- en hybridemotoren met een trekgewicht tot 2.500 kg
Volkswagen presenteerde de eerste Tiguan in 2007 en bracht vier jaar geleden de tweede generatie van de SUV op de markt. Een schot in de roos, zo bleek. Volkswagen bouwde in die 13 jaar zo’n zes miljoen exemplaren van het model. Vorig jaar was zelfs een op de zeven verkochte Volkswagens een Tiguan. Geen reden dus om nu al een geheel nieuwe generatie te introduceren. Vandaar dat men bij Volkswagen heeft gekozen voor een facelift van de populaire SUV.
Optisch verschilt de vernieuwde Tiguan nauwelijks van het pre-faceliftmodel. Wel kruipt de auto iets dichter tegen zijn grotere broer, de Touareg aan. Dat doet-ie mede door een hogere motorkap, een bredere grille en hertekende bumpers. Al met al heeft de Tiguan daardoor net een iets stoerder voorkomen. Op de achterzijde vinden we eveneens een hertekende bumperpartij. De type-aanduiding staat nu direct onder het Volkswagen-logo op de achterklep. Standaard staat de Tiguan op 17-inch lichtmetaal.
Onder de motorkap verandert er echter het meest. Volkswagen introduceert onder de naam eHybrid namelijk een stekkerhybride. Die aandrijflijn is niét nieuw, en kennen we uit andere modellen van Volkswagen. In de nieuwe Tiguan gaat het namelijk ook om een 1,4-liter TSI die is gekoppeld aan een elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 245 pk.
De vernieuwde Tiguan eHybrid kan 50 kilometer elektrisch rijden volgens de WLTP-meetmethode. De elektrische topsnelheid bedraagt 130 km/h. Verder verandert er weinig aan het motorenaanbod. Wel voegt Volkswagen twee extra katalysatoren toe aan de dieselmotoren om de uitstoot van schadelijke stoffen zoals NOx te verminderen.
Maar er is nog een primeur voor de Tiguan. Volkswagen komt namelijk ook met een R-Line! Ook hier gaat het om een bekende aandrijflijn, die onlangs in de nieuwe Arteon R verscheen. De 2,0-liter TSI heeft ook zijn weg gevonden naar de Tiguan, en produceert in de SUV ook 320 pk en 420 Nm. De krachtbron wordt eveneens gekoppeld aan een zeventraps DSG. Ook de Tiguan R krijgt torque vectoring mee, waardoor 100% van het koppel in bochten naar de wielen met de meeste grip wordt gestuurd.
Verdere prestatiecijfers deelt Volkswagen op een later moment. Verder krijgt de Tiguan R een adaptief sportonderstel mee, waardoor hij 10 millimeter lager op het asfalt staat. 18-inch remschrijven zijn eveneens standaard op de sportieve SUV, net als 21-inch sportwielen.