Een 2.0 liter turbomotor met 213 kW/290 pk en een maximumkoppel van 370 Nm zorgt voor de aandrijving van de Golf GTI TCR. De topsnelheid ligt nu op 250 km/u met begrenzer, maar wanneer de begrenzer eruit is haalt hij de 264 km/u. Daarmee pakt de Golf GTI TCR niet alleen de titel van snelste straatlegale Volkswagen maar kan hij ook de Golf GTI TCR-racewagen bijbenen.

De snelste

In de neus zitten twee extra radiateurs voor een betere koeling van de motor. Op dit moment staat de Golf op 18 inch lichtmetalen velgen in Belvedere-design maar er zijn ook 19-inch exemplaren beschikbaar. Achter deze velgen zitten de geperforeerde remschijven met daarin speciale remklauwen en -blokken die garant staan voor optimale vertraging, ook op het circuit. Daarnaast zal de Golf GTI TCR leverbaar worden met een titanium uitlaatsysteem van Akrapovič. Dit systeem was tot nu toe alleen nog maar beschikbaar voor de vierwielaangedreven Golf R. Op de vooras is altijd het sperdifferentieel van de Golf GTI Performance gemonteerd. Dit zorgt voor meer tractie en een nog betere wegligging in snelle bochten. Verder zijn de stuurbekrachtiging, de DSG-transmissie en de gasrespons in te stellen op Eco, Normal, Sport en Individual.

Voor de Golf GTI TCR heeft Volkswagen een speciale kleur ontwikkeld, namelijk 'Pure Grey'. Maar mocht je deze kleur niks vinden dan is de Volkswagen natuurlijk ook gewoon te verkrijgen in de traditionele GTI-tinten zoals Pure White, Tornado Red, Deep Black Pearl etc. Wanneer je kiest voor Pure White, Pure Grey of Tornado Red kun je ervoor kiezen om het dak in het zwart uit te laten voeren. De sportstoelen zijn bekleed met een speciale combinatie van microvezel en stof en het hart van de stoelen is in Flash Red uitgevoerd. Dit past weer bij de stiksels op het met leer beklede sportstuur, de veiligheidsgordels en de pookknop.

Eind 2018 zal de Golf GTI TCR op de markt verschijnen.