Je kijkt naar een prachtige ŠKODA 120 GLS die in 1978 van de productielijn rolt in Vrchlabí. De eerste eigenaar heeft het Tsjechische vlaggenschip tot 2012 in zijn bezit, waarna het ŠKODA Museum de auto overneemt. Er volgt een omvangrijke restauratie en hier rijdt het resultaat.

ŠKODA 120 GLS is versierd met roestvaststaal

De letters in de aanduiding ŠKODA 120 GLS staan voor Grand de Luxe Super – het absolute topmodel. De hiërarchie is als volgt: boven de basisversie van de ŠKODA 120 staan de 120 L (de Luxe) en de 120 LE (de Luxe Économique) met een versnellingsbak die was afgestemd op zuinige snelwegritten. Vervolgens heb je de 120 LS (de Luxe Super) met vier koplampen in plaats van twee en boven op de apenrots staat de 120 GLS, de Grand de Luxe Super.

De geschiedenis van de 120 GLS begint eind 1976. De fabriek in Vrchlabí bouwt 40 testexemplaren van de GLS-sedan, met vier koplampen en een grille versierd met roestvaststalen elementen. RVS wordt ook gebruikt om de achterkant, de motorkap en de zijruitframes aan te kleden. De buitenspiegels zijn eveneens van roestvaststaal. Vanaf modeljaar 1981 wordt in het kader van modernisering de hoeveelheid RVS teruggeschroefd, wat vroege exemplaren van de 120 GLS extra geliefd maakt.

Eind jaren 70: zo luxe was luxe

Op het gebied van comfort en veiligheid pakt ŠKODA uit met hoogwaardige deurbekleding, een beklede stuurnaaf en voorstoelen met verstelbare hoofdsteunen. In de winter komt de achterruitverwarming goed van pas. De viercilindermotor van 1.174 cc levert 58 pk en is achter de achteras gemonteerd. In de vierde en hoogste versnelling haalt de 120 GLS snelheden tot 150 km/h. De klanten die zich zo’n chique auto kunnen veroorloven, vinden het geen bezwaar dat ze dure superbenzine met een octaangetal van 96 moeten tanken.

ŠKODA 1203 vertraagt de productie

De serieproductie start in augustus 1978 en meer dan 70 procent van alle GLS-modellen is bedoeld voor de export. Maar de ŠKODA 1203 vertraagt de boel. Het was de bedoeling dat het onverwoestbare busje met cultstatus productiecapaciteit zou vrijmaken door voortaan in Slowakije van de band te rollen, maar het laatste exemplaar verlaat de fabriek in Vrchlabí pas op 31 december 1981. Dan is er allang een slimme transportbandoplossing bedacht waardoor de personenauto’s en de busjes in willekeurige volgorde worden gebouwd. En het gebeurt nog steeds: de volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV rolt samen met de OCTAVIA van de productielijn.

Een opvolger van de ŠKODA 1000 MB

De luxe ŠKODA 120 GLS is trouwens een opvolger van de 1000 MB, het populaire model met eveneens een achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving. De ŠKODA 100 verving de 1000 MB in 1969 en gaf het stokje door aan de ŠKODA 105, de 120 en de 130. Van deze modelreeks zijn meer dan een miljoen exemplaren gebouwd, maar slechts een fractie daarvan is zo luxe als de 120 GLS.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.