Als ŠKODA op het punt staat een nieuw model te onthullen, brengt het Design Presentation Support-team de auto naar de feestlocatie. Deze speciale afdeling bestaat al bijna twintig jaar en telt elf perfectionistische medewerkers. Teamleider Michal Morávek legt uit dat zij worden opgetrommeld voor drie soorten presentaties.

Drie soorten auto-onthullingen

Het allergeheimst zijn de presentaties waarbij topmannen en -vrouwen van ŠKODA of de Volkswagen Group een nieuw auto-ontwerp moeten goedkeuren. Niemand anders mag een glimp van het studiemodel opvangen – zelfs mensen binnen het bedrijf niet. Dan zijn er de publieke onthullingen, zoals een wereldpremière op een autobeurs of als livestream op internet. En het team komt in actie bij autotentoonstellingen die vaak op bijzondere locaties worden gehouden. Zoals in een oud bankgebouw met (te) smalle deuren. Daar komen we straks op terug.

Concept cars kunnen niet tegen een stootje

Het team van Morávek vervoert allerlei soorten modellen. Van kleimodellen tot modellen die eruitzien als het definitieve product en mobiele presentatiemodellen van bijvoorbeeld een nieuwe generatie dashboard. “Eigenlijk zijn wij de eerste die in nieuwe auto’s rijden, ook al is het vaak maar een paar meter”, lacht hij. Maar het is niet grappig als je bedenkt dat elk studiemodel enorm kostbaar is en niet tegen een stootje kan. “Het is een enorme verantwoordelijkheid.”

Automodellen reizen eerste klas

Voordat een automodel op transport gaat, worden kwetsbare onderdelen zoals spiegels en portiergrepen apart verpakt. Plakband en beschermende folie houden de overige onderdelen op hun plaats. Het team gebruikt vaak speciale vrachtwagens met een geklimatiseerde vrachtruimte, maar voor evenementen buiten Europa pakken ze het vliegtuig. Dan gaat de auto in een luxe container waarbij de airconditioning op 20 tot 22 graden staat. “Er zijn maar drie vervoerbedrijven ter wereld die deze vorm van transport aanbieden.”

Op de plaats van bestemming moet het Design Presentation Support-team de nieuwe auto uitladen, uitpakken en klaarmaken. Ze bouwen de showverlichting op en controleren de grondspeling van de concept car, want beide zijn bepalend voor de uitstraling van het nieuwe model. Alles om een goede eerste indruk te maken.

Record: evenement met 21 auto’s

Ook een ‘thuiswedstrijd’ in Mladá Boleslav kan uitdagend zijn, want daar blijft het lang niet altijd bij één auto. “We moeten soms wel zeven modellen klaarzetten voor een presentatie. Dat is veel werk voor een team van elf man. Vorig jaar hadden we een evenement met 21 auto’s, dat was ons record.”

Grote evenementen op ongebruikelijke locaties zijn vaak lastig, zoals in het geval van een voormalig bankgebouw in het centrum van Praag. “Die plekken zijn niet ontworpen om auto’s te tonen. Het model naar de locatie vervoeren stelt dan weinig voor, maar het is een enorme uitdaging om de auto op de beoogde plek in het pand te krijgen”, vertelt Morávek. Bij de bank met de smalle deuren moesten ze een deel van de ingang slopen om de auto’s naar binnen te krijgen. Na afloop is alles wel weer netjes in de oorspronkelijke staat hersteld.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.