Volkswagen Bedrijfswagens presenteert de nieuwe Amarok. De pick-up is ontworpen en ontwikkeld in Duitsland en Australië en wordt geproduceerd in Zuid-Afrika. Hij is voorzien van slimme features, waaronder meer dan twintig nieuwe rijassistentiesystemen, mobiele online diensten, motoren die zowel efficiënt zijn als een hoog koppel leveren, twee vierwielaandrijvingssystemen, specifiek voor dit model ontwikkelde accessoires en een duidelijk Volkswagen design-DNA. Deze zaken maken van de nieuwe Amarok één van de meest veelzijdige pick-ups ter wereld. Eind dit jaar maakt hij zijn opwachting in de eerste landen wereldwijd.

Volkswagen Bedrijfswagens verkocht meer dan 830.000 exemplaren van de eerste generatie Amarok in Europa, Australië, Nieuw-Zeeland, Afrika, Noord-Azië en Zuid- en Midden-Amerika. Nu komt de tweede generatie op de markt. Alles is nieuw. Maar het ontwerp van Volkswagen maakt het meteen duidelijk: dit is een Amarok. Hij is groter, krachtiger, atletischer en charismatischer geworden. “Voor de nieuwe generatie hebben we het design van de Amarok ingrijpend gewijzigd om hem nog expressiever te laten ogen”, zegt Albert Kirzinger, hoofd Design bij Volkswagen Bedrijfswagens. Een statement op zich is het nieuwe front, dat wordt gelanceerd in de uitvoeringen ‘Amarok’, ‘Life’, ‘Style’ en in de topversie ‘Aventura’. Opvallend: de rechte en rechtop geplaatste motorkap. Hetzelfde geldt voor de spijlen die horizontaal over de grille lopen met de geïntegreerde LED-koplampen, die op alle versies standaard zijn. De Amarok Aventura en Style beschikken over IQ.Light - LED matrixkoplampen die de weg perfect verlichten en een herkenbaar lichtontwerp hebben. De overdwars geplaatste spijlen van de grille gaan, afhankelijk van de uitvoering, over in het horizontale deel van de voorzijde of – in het geval van de Aventura – in een X-vormig design. In reliëf staat boven de kentekenplaathouder het woord ‘Amarok’.

De nieuwe Amarok komt op de Nederlandse markt als vierdeurs dubbele cabine (DoubleCab). En profil vallen vooral de wielkasten op, die net als voorheen halfrond zijn, bij beide versies. De spatborden boven de maximaal 21 inch grote lichtmetalen velgen hebben een krachtige uitstraling en rond de wielkasten zijn ze bekleed met robuust kunststof. Ook aan de achterzijde valt de nieuwe pick-up op. Onder het grote VW-logo is over bijna de hele breedte van de achterklep het woord ‘Amarok’ in reliëf aangebracht. De buitenste omlijsting van het achterste deel wordt gevormd door de C-vormige achterlichten, die tot ver in de zijkanten doorlopen. In het geval van de Aventura zijn de achterlichten voorzien van LED-technologie.

Lange wielbasis verbetert proporties en offroad-kwaliteiten

Met een lengte van 5.350 millimeter is de nieuwe Amarok 96 mm langer dan zijn voorganger. De wielbasis groeide met 173 mm tot 3.270 mm. Dat zorgt voor meer ruimte, vooral op de tweede zitrij van de dubbele cabine. De wielbasis is dus veel meer gegroeid dan de totale lengte. Daardoor is de overhang voor en achter korter. Het resultaat: scherpere verhoudingen en verbeterde terreincapaciteiten dankzij grotere aan- en afloophoeken. De terreincapaciteiten van de Amarok, die standaard wordt voorzien van vierwielaandrijving, zijn ook verbeterd door een veel grotere doorwaaddiepte voor het rijden door waterrijk terrein. Voorheen was dat 500 mm, nu is het 800 mm.

Hoogwaardig Volkswagen-interieur  

Met behulp van digitale displays is het interieur door het ontwerpteam van Volkswagen Bedrijfswagens functioneel en hoogwaardig vormgegeven. Het spectrum van display-units bestaat uit digitale 8,0 inch instrumenten (‘Digital Cockpit’, volledig digitaal en 12,0 inch groot vanaf het uitrustingsniveau Style) en een modern touchscreen in tabletformaat (10,0 inch groot; 12,0 inch vanaf het uitrustingsniveau Style) voor het infotainmentsysteem. De Amarok beschikt over een mix van digitale functies en ergonomisch gevormde knoppen en/of druk-/draaischakelaars die intuïtief te bedienen zijn. Het volume van het infotainmentsysteem en de instellingen van het vierwielaandrijvingssysteem worden bijvoorbeeld via zulke knoppen bediend. Afhankelijk van de uitvoering zijn de bedieningselementen omlijst met aluminium.

Andere voorzieningen zoals het geluidssysteem van Harman Kardon – standaard in de Amarok Aventura en als optie verkrijgbaar voor andere uitvoeringen – passen goed in deze omgeving met hoogwaardige details. Het is een systeem dat uitsluitend in de Amarok wordt gebruikt. Eveneens standaard in de Amarok Aventura: een dashboard in lederlook met elegante contrasterende stiksels. De bestuurder en voorpassagier van de Amarok zitten op ergonomisch ontworpen stoelen, die in de hogere uitrustingsniveaus elektrisch in meerdere standen versteld kunnen worden. Ook biedt het achtercompartiment van de DoubleCab veel ruimte en comfort voor drie volwassen passagiers. De stoelen van de Style-versie hebben standaard ArtVelours bekleding, terwijl in de Amarok Aventura leder van hoge kwaliteit wordt gebruikt.

Nieuwe automaat met 10 versnellingen en 4MOTION-systemen

Alle Amarok-versies worden geleverd met een nieuwe 10-traps automatische versnellingsbak die bediend wordt via een zogeheten e-shifter (by wire). De nieuwe 10-versnellingsbak vervangt de 8-traps automaat van het vorige model.

Op veel markten wordt de Amarok standaard geleverd met vierwielaandrijving (4MOTION). Afhankelijk van de regio en de motor worden twee verschillende 4MOTION systemen geleverd: een met selecteerbare vierwielaandrijving op basis van de situatie, en een exemplaar met permanente vierwielaandrijving. De aandrijfsystemen zorgen ervoor dat de nieuwe Amarok elk terrein de baas kan en afhankelijk van de motoruitvoering tot 3,5 ton mag trekken.

Meer dan 20 nieuwe rijassistentiesystemen maken het rijden nog moeitelozer

Maximaal zes verschillende rijprofielen (Drive Modes) helpen de bestuurder in allerlei situaties – bijvoorbeeld bij het rijden op een gladde ondergrond of in veeleisend terrein. De nieuwe Amarok rijdt nog gemakkelijker dankzij een groot aantal rijassistentiesystemen. Meer dan twintig van deze systemen – bijvoorbeeld ACC+ Adaptive Cruise Control (integreert verkeersborden in de automatische snelheidsregeling via camerascans) en ‘IQ.LIGHT - LED matrix koplampen’ – zijn nieuw voor de Amarok en zorgen ervoor dat de Amarok één van de veiligste pick-ups ter wereld is.

Lees hier alles over de nieuwe Amarok van Volkswagen Bedrijfswagens in de uitgebreide Engelstalige persmap.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.