De nieuwste functies van de assistentiesystemen van Volkswagen Bedrijfswagens zijn mooie voorbeelden van hoe het merk geavanceerde technologie bereikbaar maakt voor een breed publiek. Travel Assist kon de auto op basis van Level 2 semi-autonoom rijden al binnen de rijstrook houden en automatisch afstand houden tot voorliggers. De nieuwste generatie van het systeem kan nu ook functioneren als er maar weinig rijstrookmarkeringen op de weg aanwezig zijn, omdat het gebruik kan maken van geanonimiseerde zwermdata van andere Volkswagens. Zo kan het systeem bijvoorbeeld ook goed functioneren op provinciale wegen zonder rijstrookmarkering in het midden.

De geanonimiseerde zwermdata wordt gegenereerd door de honderdduizenden auto’s en bedrijfswagens van de merken binnen de Volkswagen Groep. De auto’s die met deze technologie zijn uitgerust, verzamelen bijvoorbeeld kaartmateriaal met specifieke kenmerken uit de omgeving – zoals markeringslijnen en verkeersborden – en sturen deze informatie automatisch naar de cloud. Van daaruit worden individueel aangepaste gegevens verzonden naar andere Volkswagens die op dat moment op de betreffende wegen rijden.

Geassisteerde rijstrookwisselingen vanaf 90 km/u

Op de snelweg biedt ‘Travel Assist met zwermdata’ actieve ondersteuning bij het wisselen van rijstrook bij snelheden van 90 km/u en hoger. Het wisselen van rijbaan kan worden gestart en uitgevoerd door op de richtingaanwijzer te tikken. Als de sensoren geen voertuig in de omgeving van de auto detecteren en het stuurwiel de handen van de bestuurder herkent, start de auto automatisch de inhaalmanoeuvre en wordt er van rijstrook gewisseld. De bestuurder kan op elk moment ingrijpen en de controle over de auto overnemen.

Next level inparkeren met Park Assist Plus met geheugenfunctie

De ID. Buzz Cargo is ook de eerste auto van Volkswagen Bedrijfswagens met Park Assist Plus met geheugenfunctie. Dit innovatieve rijhulpsysteem kan tot wel vijf individuele parkeermanoeuvres ‘leren’. De geheugenfunctie onthoudt parkeerprocedures bij snelheden onder de 40 km/u en afstanden tot 50 meter. Hiermee kan de auto zichzelf bijvoorbeeld automatisch in een carport of garage parkeren. De bestuurder hoeft hierbij de auto maar één keer zelf te parkeren en de parkeerprocedure op te slaan.

Park Assist Plus kan ook automatisch een parkeerplaats zoeken en de parkeermanoeuvre uitvoeren. Bij het voorbijrijden van parkeervakken herkent het intelligente assistentiesysteem geschikte parallelle parkeervakken bij snelheden tot 40 km/u en haakse parkeervakken bij snelheden tot 20 km/u. De bestuurder hoeft alleen nog maar te stoppen bij de geselecteerde parkeerplaats en de parkeerprocedure te activeren en te bewaken. Het systeem biedt ook ondersteuning bij het weer verlaten van parallelle parkeerplaatsen.

Breed scala aan rijhulpsystemen standaard

Het nieuwe Travel Assist op basis van zwermdata en Park Assist Plus met geheugenfunctie zijn enkele voorbeelden van het arsenaal aan beschikbare hulpsystemen voor de ID. Buzz Cargo. Het nieuwste lid van de rap groeiende line-up van volledig elektrische Volkswagens is standaard uitgerust met onder meer Vermoeidheidsherkenning, Afstandscontrolesysteem (Front Assist) met voetgangers- en fietsersherkenning, Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) en Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash). Ook Car2X-technologie - die onderlinge communicatie tussen auto’s mogelijk maakt over onveilige verkeerssituaties en de assistentiesystemen vervolgens kan activeren – is inbegrepen.