Vorige maand startte de productie van de ENYAQ iV COUPÉ in ŠKODA’s hoofdfabriek in Mladá Boleslav. Daar rolden al ruim 50.000 ENYAQ iV’s van de band, dus de 2.000 medewerkers hebben het klusje goed onder de knie. Het plan is om elke dag minimaal 120 exemplaren van de ENYAQ iV COUPÉ te bouwen. In de bijgevoegde video zie je hoe dat in zijn werk gaat.

Zo maakt ŠKODA de ENYAQ iV COUPÉ

Het gaat er relaxed aan toe in de fabriek – je hoort weinig herrie en iedereen weet wat-ie doet. De video begint met de oranje carrosserie van een ENYAQ iV COUPÉ. Dit is Phoenix Orange, een van de twee nieuwe lakkleuren voor de elektrische coupé en bekend van de FABIA en de KAROQ. De andere nieuwe lakkleur is Graphite Grey. De nog sportievere ENYAQ COUPÉ RS iV is als enige model in de range leverbaar in de opvallende kleur Mamba Green.

Een robotarm tilt het dashboard door de bestuurdersdeur naar binnen. Daarbij steekt het 13-inch touchscreen boven de robotarm uit, zo groot is het standaard beeldscherm. Ergens anders in de fabriek wordt het accupakket opgetild en op het skateboardachtige MEB-platform getild. We kijken naar de bouw van een iV 80, dus de batterij heeft een bruikbare capaciteit van 77 kWh, bestaat uit twaalf modules en weegt zo’n 500 kilo. De stap waarbij het onderstel en de carrosserie samenkomen, noemen we het huwelijk.