De Volkswagen Group wilt een belangrijke rol gaan spelen op het gebied van duurzaamheid in de auto-industrie. Het gaat daarbij over het op de markt brengen van schone, efficiënte voertuigen en om het milieuvriendelijk produceren hiervan. Met 20 procent wil Volkswagen Group hun invloed op het milieu terugbrengen. Dat houdt in dat ze tegen 2025 ongeveer 40 procent minder energie en water zullen verbruiken dan in 2010 gebruikt werd. Ook de hoeveelheid afval, CO2-uitstoot en uitstoot van vluchtige organische stoffen zal met 45 procent omlaag gaan.

Complete levenscyclus van mobiliteit
Volkswagen Group gaat hun interpretatie van duurzaamheid uitbreiden. Ze gaan niet alleen kijken naar wat uit de uitlaat komt maar ook naar de complete levenscyclus van mobiliteit. Hoe worden onze grondstoffen gewonnen en hoe worden materialen gerecycled? Door deze aanpak te gebruiken volgt Volkswagen Group de aanbevelingen van de Sustainability Council, een onafhankelijk adviesorgaan dat het management adviseert op het gebied van duurzaamheid.

Vertrouwen terugwinnen
Volkswagen Group wilt het vertrouwen terugwinnen van het publiek na hun dieselaffaire en daarvoor zal er een kritische en opbouwende dialoog worden gevoerd. "Het is goed dat Volkswagen nu meer openstaat voor externe perspectieven, vooral op het gebied van milieu en duurzaamheid. Daarom hebben we minder dan een jaar geleden de Volkswagen Sustainability Council opgericht."

Gezamelijk werken aan een comeback
In een toespraak gaf Bernd Osterloh (voorzitter van de Group Works Council) aan dat Volkswagen hard zal moeten werken om hun toppositie in de duurzaamheidsranglijsten terug te krijgen. Er zal gezamelijk moeten worden gewerkt aan een comeback en het werk van honderden milieuexperts binnen de Volkswgen Group is daarvan een belangrijke en stap in de goede richting.

In het jaar 1998 introduceerde Volkswagen de Group Environmental Conferences als een forum voor zo'n 400 milieuexperts om te praten over strategieën, maatregelen en projecten op het gebied van duurzaamheid. De conferentie geeft Volkswagen Group de mogelijkheid om zichzelf te positioneren op een manier zodat ze hun ambitieuze milieudoelen kunnen halen.