Volkswagen zal tussen 2018 en 2022 wereldwijd 22,8 miljard euro investeren in elektrische mobiliteit, de ontwikkeling van nieuwe modellen en modulaire platforms.

De Volkswagen fabriek in Zwickau zal worden omgebouwd tot een productiefaciliteit voor elektrische auto's en daar zal dan ook de Volkswagen I.D. in 2020 van de band lopen. Met het MEB-platform kan Volkswagen voor de prijs van een vergelijkbare dieselauto elektrische voertuigen bouwen met een actieradius tussen de 400 en 600 kilomter, snellaadcapaciteit en heel veel bruikbare binnenruimte. Volkswagen kan met dit platform veel verschillende soorten auto's maken, van compact tot grote zevenzitters.

De nieuwe elektrische auto's worden ongeveer tegelijkertijd gelanceerd in Europa, China en de Verenigde Staten. In 2020 worden er ongeveer 100.000 exemplaren van de Volkswagen I.D. gebouwd. Het doel is dan ook om in 2025 een miljoen elektrische auto's te fabriceren. Op dit moment wordt in Zwickau de Volkswagen Golf en de Passat geproduceerd. Deze modellen zullen in de toekomst geproduceerd worden in Wolfsburg (Golf) en Emden (Passat). Daarom wordt er in Wolfsburg 2,9 miljard geïnvesteerd en in Emden 1,1 miljard euro.

Ook in andere landen waar de Volkswagen fabrieken staan, zoals in Pamplona (Spanje, Palmela (Portugal) en Bratislava (Slowakije), worden de fabrieken klaargemaakt voor de productie van de nieuwe MQB-modellen. Mexico, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Rusland hebben SUV-plannen.

In totaal wordt er meer dan 750 miljoen euro geïnvesteerd in de onderdelenfabriek in Braunschweig, zo'n 1,5 miljard euro in Kassel en ruim 800 miljoen euro in Emden.