Daarom verschijnt in 2023 de Volkswagen ID.1 in de showrooms. Althans, dat weet Car Magazine te melden. Het medium gelooft dat de ID.1 de opvolger van de e-Up wordt. Het zou betekenen dat het nieuwe stadsautootje een vergelijkbaar vierkant koetswerk krijgt, met een korte overhang en veel binnenruimte. Dat is mogelijk, omdat ook deze auto natuurlijk het modulaire MEB-platform als basis krijgt. De positieve effecten van dat platform hebben we al gezien in de ID.3: de binnenruimte van die auto is vergelijkbaar met die van een Volkswagen Passat.

Het medium weet ook al te melden dat de ID.1 er met twee verschillende batterijpakketten komt: een 24 kWh- en een 36 kWh-versie. Laatstgenoemde zou een bereik van zo’n 300 kilometer hebben. De huidige, vernieuwde Volkswagen e-Up heeft een accupakket met een capaciteit van 36,8 kWh, waar de kleine stadsauto volgens de WLTP-cyclus 260 kilometer ver mee komt.

De Volkswagen ID.1 komt er enkel als elektrisch model, en dat is voglens Ralf Brandstätter, COO van Volkswagen, niet meer dan logisch. “Het heeft in deze tijd geen zin meer om een elektrische aandrijflijn in een auto te leggen, die eigenlijk is ontworpen voor een verbrandingsmotor. Nu werken we aan een elektrische auto die minder dan €20.000 moet kosten. Dat is mogelijk door het gebruik van het MEB-platform.”

Volkswagen introduceert dit jaar zijn eerste ID.-model, de langverwachte ID.3. Kort daarna verschijnt ook de ID.4, een volledig elektrische crossover. In 2021 volgt er dan een tweede SUV met zeven zitplaatsen. Daarna brengt VW zeker nog een elektrische bus uit, alsmede een grote middenklasser in de vorm van de ID. Space Vizzion. Al met al wil de autofabrikant in 2025 al anderhalf miljoen elektrische auto’s hebben verkocht. Het elektrische offensief moet er volgens CEO Herbert Diess voor zorgen dat zijn merk het machtige Tesla kan bijhouden in de grote EV-race.