• Onze merken
    • Volkswagen
      • Volkswagen modellen
      • Nieuw op voorraad
      • Demo
      • Occasions
      • Acties
      • Reparatie en onderhoud
      • Private Lease en Zakelijk
      • Volkswagen verzekering
      • Elektrisch Rijden
      • Webshop
    • Audi
      • Audi modellen
      • Nieuw op voorraad
      • Demo
      • Occasions
      • Acties
      • Reparatie en onderhoud
      • Private Lease en zakelijk
      • Audi verzekering
      • Elektrisch rijden
      • Webshop
    • SEAT
      • Seat modellen
      • Nieuw op voorraad
      • Demo
      • Occasions
      • Acties
      • Reparatie en onderhoud
      • Private lease
      • Seat verzekeringen
      • Webshop
    • ŠKODA
      • ŠKODA modellen
      • nieuw op voorraad
      • demo
      • Occasions
      • Acties
      • Private lease
      • Reparatie en onderhoud
      • ŠKODA verzekeringen
      • Webshop
    • Bedrijfswagens
      • VW Bedrijfswagens modellen
      • Nieuw op voorraad
      • Occasions
      • Acties
      • Reparatie en onderhoud
      • Lease en financiering
      • VW bedrijfswagens verzekering
      • Webshop
  • Nieuw
  • Occasions
  • Demo
  • Onderhoud
  • Schadeherstel
  • Private lease en zakelijk
  • Acties
  • Verhuur
  • Webshop
  • Onze vestigingen
  • Contact

Onze showrooms zijn vanaf 3 maart op afspraak te bezoeken. Plan direct uw afspraak in. Wij staan met ons team voor u klaar! Lees hier meer

  • Verhuur
  • Webshop
  • Onze vestigingen
  • Contact
  • Onze merken
    • Volkswagen
      • Volkswagen modellen
      • Nieuw op voorraad
      • Demo
      • Occasions
      • Acties
      • Reparatie en onderhoud
      • Private Lease en Zakelijk
      • Volkswagen verzekering
      • Elektrisch Rijden
      • Webshop
    • Audi
      • Audi modellen
      • Nieuw op voorraad
      • Demo
      • Occasions
      • Acties
      • Reparatie en onderhoud
      • Private Lease en zakelijk
      • Audi verzekering
      • Elektrisch rijden
      • Webshop
    • SEAT
      • Seat modellen
      • Nieuw op voorraad
      • Demo
      • Occasions
      • Acties
      • Reparatie en onderhoud
      • Private lease
      • Seat verzekeringen
      • Webshop
    • ŠKODA
      • ŠKODA modellen
      • nieuw op voorraad
      • demo
      • Occasions
      • Acties
      • Private lease
      • Reparatie en onderhoud
      • ŠKODA verzekeringen
      • Webshop
    • Bedrijfswagens
      • VW Bedrijfswagens modellen
      • Nieuw op voorraad
      • Occasions
      • Acties
      • Reparatie en onderhoud
      • Lease en financiering
      • VW bedrijfswagens verzekering
      • Webshop
  • Nieuw
  • Occasions
  • Demo
  • Onderhoud
  • Schadeherstel
  • Private lease en zakelijk
  • Acties
Home
Terug naar nieuws
13 mei 2018

Karmann Ghia club Nederland start bij Auto Poppe in Vlissingen

De voorjaarsrit op 13 mei 2018 van de Karmann Ghia club Nederland start bij Auto Poppe. Bijna 30 Karmann Ghia's sieren het terrein van Auto Poppe op de Gildeweg in Vlissingen. 

Ontvangst bij Auto Poppe in Vlissingen

Een hartelijke ontvangst van de Nederlandse Karmann Ghia club bij Auto Poppe in Vlissingen. De traditionele 1e voorjaarsrit van deze oldtimer club is in Zeeland en waar kunnen je beter starten dan bij de Volkwagen dealer van Zeeland Auto Poppe.
Op het parkeer terrein stonden 30 schitterende Volkswagen Karmann Ghia's opgesteld.
 
Onder het genot van een kopje koffie en een heerlijke Zeeuwse bolus waren zo'n 30 leden vanuit heel Nederland aanwezig. Een gezellige boel op een druilerige zondag morgen. Er werd volop bijgekletst over de gezamenlijke passie: De Volkswagen Karmann Ghia.

Rond 11.00 uur ging de toerrit van start. De route gaat voornamelijk over Walcheren en zal met al deze unieke oldtimers zeker veel bekijks krijgen. Na ruim 90 km door het Zeeuwse landschap eindigt de tour in Goes.
 


Geschiedenis van de Volkswagen Karmann Ghia

De Volkswagen Karmann Ghia was een tweedeurs sportwagen. Er bestaan twee modellen, die beide door het Italiaanse bureau Ghia werden ontworpen. De Duitse carrosseriebouwer Karmann bouwde tussen 1955 en 1974 meer dan een half miljoen stuks.

In het begin van de jaren vijftig bouwde Volkswagen kleine, energiezuinige en betrouwbare auto's, zoals de Volkswagen Kever en de Volkswagen Transporter. Toen de wereld zich begon te herstellen van de Tweede Wereldoorlog nam de vraag naar stijlvolle en elegante auto's toe. De Volkswagen-directie besloot dat er een model moest komen dat het imago van Volkswagen zou opvijzelen en dat veeleisende autokopers tevreden kon stellen.

Volkswagen zocht in 1951 contact met carrosseriebouwer Karmann uit Osnabrück, om zo'n auto te bouwen. Karmann op zijn beurt wendde zich tot het Italiaanse ontwerpbureau Ghia uit Turijn, voor het ontwerp van een sportwagen. Ghia had in 1953 al een ontwerp gemaakt voor de Amerikaanse automobielfabrikant Chrysler. Dit was echter nooit gebruikt. Het ontwerp werd aangepast zodat het model op een iets verbrede bodemplaat van een Volkswagen Kever zou passen.

Het ontwerp en het prototype werden op 16 november 1953 aan Volkswagen-directeur Heinrich Nordhoff gepresenteerd en het model viel in de smaak bij de Volkswagen-directie. In 1954 garandeerde Volkswagen dat er voldoende onderstellen konden worden geleverd. De Karmann Ghia werd begin 1955 op autobeurzen gepresenteerd. Het publiek reageerde enthousiast op het model, en in augustus 1955 werd de eerste Karmann Ghia in Osnabrück gebouwd. Als basis diende het onderstel van de export-versie van de Kever. Het model kreeg als aanduiding Type 14; de interne typeaanduiding van Volkswagen was Type 143. In het eerste jaar werden meer dan 10 duizend stuks verkocht; veel meer dan Volkswagen had verwacht.

Het ging Karmann zo goed, dat in 1960 een fabriek in de Braziliaanse stad São Bernardo do Campo werd geopend. Vanaf 31 december 1960 werd ook hier de Type 14 gebouwd, aanvankelijk alleen de coupé-versie, maar vanaf 1968 tevens de cabriolet.

Intussen was op basis van de Volkswagen Type 3 een nieuw vierpersoonsmodel ontwikkeld, eveneens samen met Ghia. Ook dit was weer een tweedeursmodel. Aanvankelijk zou dit het oorspronkelijke Typ 14 vervangen, maar later werd besloten beide typen naast elkaar te laten bestaan. Dit nieuwe model kwam in 1961 op de markt als Type 34. De productie werd in 1969 alweer gestaakt. Dit mede doordat de auto, door de Engelsen wel 'Razor-Edge Ghia' genoemd, vrijwel even duur was als een Porsche 356. In totaal werden 42.505 stuks gebouwd, aanvankelijk met een motor van 1500 cc die 45 pk leverde, en later met een 1600 cc motor van 54 pk. Momenteel zijn er bij het type 34-register wereldwijd minder dan 1500 bekend, waarvan enkele honderden nog in de Verenigde Staten rijden.

Al die tijd ging de productie van de Type 14 gewoon door, en in 1971 kwam zelfs nog een heel nieuw model Karmann Ghia uit, de Touring Coupé; eveneens gebaseerd op de Volkswagen Type 3. De Touring Coupé werd echter alleen in Brazilië gebouwd en is nooit geëxporteerd.

Toenemende veiligheidseisen en afnemende verkopen deden de Karmann Ghia ten slotte de das om. Op 21 december 1973 werd de productie voor de Europese markt gestaakt. Karmann bouwde nog even door voor de Amerikaanse export, maar op 31 juli 1974 werd in Osnabrück de allerlaatste Karmann Ghia geproduceerd. In Brazilië ging de productie nog verder, maar in 1976 viel daar ook voor de Touring Coupé het doek. In totaal waren toen ruim een half miljoen Karmann Ghia's gebouwd. De Karmann Ghia werd als Volkswagen sportwagen opgevolgd door de Volkswagen Scirocco.

 

Karmann Ghia grijs_2.jpg 

 

 

Karmann Ghia back_2.jpg

 

 

Karmann Ghia 2_2.jpg

 

 

Merken

  • Volkswagen
  • Audi
  • SEAT
  • ŠKODA
  • Volkswagen bedrijfswagens

Services

  • APK
  • Onderhoud
  • Bandenservice
  • Schade
  • Pechhulp

Diensten

  • Private lease
  • Zakelijk
  • Verhuur
  • Verzekering
  • Financiering

Contact

  • Contact
  • Vestigingen
  • Openingstijden
  • Werkplaatsafspraak

Over autopoppe

  • Vacatures
  • Nieuws
  • Mijn autopoppe
  • Acties
  • Persmap
© Auto Poppe 2021
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy Voorwaarden
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Cookie instellingen
Beoordeling door klanten: 4.4 / 5 - 143 beoordelingen