Over iets meer dan een jaar, in 2020, komt de Volkswagen ID op de markt. De ID is een compleet nieuwe generatie op het gebied van elektrische auto's. Hij biedt namelijk een flinke actieradius, is voorzien van de nieuwste technologie en is ook nog aantrekkelijk geprijsd. Het eerste model van de ID zal de elektrische tegenhanger worden van de Volkswagen Golf en daarna volgen nog andere en grotere ID modellen, waaronder een SUV en microbus, ofwel de ID. BUZZ.

De eerste resultaten
Op dit moment worden de protypes van de ID Buzz uitvoerig getest. Belangrijke testpunten zijn natuurlijk of de ID goed rijdt en dat is gebleken. Zelfs met grote 20-inch wielen is de vijfdeurs hatchback comfortbal en hoor je vrijwel geen rijgeluiden. Ook de draaicirkel van de ID is klein, namelijk maar 10 meter. Omdat het een elektrische auto betreft is het testprogramma nog intensiever dan die van een nieuw model met verbrandingsmotor. Dit komt mede door het feit dat de ingenieurs van Volkswagen nog niet beschikken over een uitgebreid 'elektrisch referentiekader'. Prototypes worden daarom nog vaker gestart, remmen en acceleren ze nog meer.

Cruciale fase
Het belang van deze testfase voor de ID wordt nog eens onderstreept door de aanwezigheid van de ontwikkelingschef van Volkswagen Frank Welsch en hoofd e-mobility Frank Bekemeier. Tijdens de testritten ligt de focus vooral op de rijeigenschappen en het functioneren van airco van de ID. Dat houdt in dat er veel gereden wordt en er goed geluisterd worden naar de rijgeluiden.

De uitdaging van Kaapstad
De ID ging ook naar Kaapstad toe om daar de uitdaging aan te gaan van de extreme hitte. De ingenieurs wilden hier zien wat de temperatuursensor doet van de nieuwe batterij-unit van de ID bij deze extreme temperaturen. Het resultaat is dat ze erg tevreden zijn over de eerste resultaten en ook over de resterende reikwijdte van 168 km met een batterij die een lading van minder dan 50% aangeeft. En daarbij functioneert ook de airco perfect!

De besturing van de ID wordt tijdens het testen als soepel ervaren maar kan nog beter voor de optimale rijbeleving. De testritten dragen dus ook bij aan de rijbeleving en dus finetuning van de ID. Zo worden alle testritten afgesloten met een eigen 'debrief' voor elk prototype. Vervolgens worden de auto's geparkeerd met een zwart camouflagepaneel over het dashboard en zo blijft het stuur, instrumentenpaneel, de grote centrale display en head-up display nog even geheim. De ID. komt begin 2020 naar Nederland en de prijzen, beschikbaarheid en specificaties worden zoals altijd in de loop van de introductie bekend gemaakt.