Na een enerverende tour van drie weken waarbij meer dan 3.400 kilometer onder de wielen doorgleden, zijn de renners van de 110e Tour de France gisteren op de Champs-Élysées in Parijs gefinisht. Het was de dertiende keer dat de winnaars trofeeën in ontvangst hebben genomen die het Škoda Design-team heeft vervaardigd. Algemeen klassement winnaar Jonas Vingegaard en de winnaar van het Puntenklassement Jasper Philipsen namen de bijzondere Škoda trofeeën in ontvangst. De slotetappe kende een extra feestelijk tintje: het was de twintigste verjaardag van de samenwerking tussen hoofdsponsor Škoda en de Tour de France.

De gecamoufleerde nieuwe Škoda Superb vergezelde de renners naar de finish. Daarnaast trok de unieke Enyaq Coupé Respectline de aandacht als symbool van diversiteit, gelijkheid, eerlijkheid en inclusie.

Volgens Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto, verdienen alle deelnemers oprechte felicitaties voor hun opmerkelijke prestaties. “Het is altijd een mooi moment om de fans te zien genieten terwijl de renners aan ze voorbijflitsen. Het is ook een bijzondere sensatie voor iedereen met een hart voor Škoda om meer dan 200 Škoda’s voorbij te zien rijden die de teams, de Tour-staf en de medische staf gebruiken. Škoda is al twintig jaar een trouwe sponsor van de Tour de France. We koesteren de sterke band die we hebben opgebouwd met de Franse Tourorganisatie. We voelen ons thuis bij de meest bekende wielerwedstrijd ter wereld – wetende dat ons bedrijf 128 jaar geleden startte met het bouwen van fietsen. Door de gecamoufleerde nieuwe Superb Combi vlak voor de wereldpremière al naar de Tour te brengen, was onze manier om ‘dank je wel Tour de France’ te zeggen.”

Nieuwe Superb Combi begeleidde renners naar de finish

Bij de proloog van de 110e Tour de France vergezelden twee Superb Combi's van de vierde generatie het peloton naar de finish op de beroemde Champs-Élysées. Ze waren voorzien van een camouflagetrim die speciaal voor deze gelegenheid was ontworpen. De nieuwe Superb is veiliger en ruimer dan ooit en is klaar om een ​​nieuw hoofdstuk toe te voegen aan de jarenlange successtory van dit model. De première van de Combi- en hatchback-versies van het vlaggenschip van Škoda staat gepland voor dit najaar.

Elektromobiliteit in de schijnwerpers

Na 3.404 afgelegde kilometers voltooide het peloton gisteren de 21e etappe van de Tour de France, op de voet gevolgd door de ondersteuningsvoertuigen van Škoda. Voor het twintigste achtereenvolgende jaar was Škoda één van de officiële hoofdpartners en voertuigleverancier. Extra bijzonder was dat het Tour de France-wagenpark van Škoda dit jaar nagenoeg geheel was geëlektrificeerd: van de in totaal 209 auto’s hadden er 207 een hybride of volledig elektrische aandrijflijn. Een hoofdrol was voor het derde jaar op rij weggelegd voor de volledig elektrische, felrode Enyaq iV, het mobiele commandocentrum van Tour-directeur Christian Prudhomme.

Trofeeën voor de dertiende keer ontworpen door het Škoda Design-team

Het Škoda Design-team creëert bij de Tour de France traditiegetrouw de trofeeën voor de Tour-winnaar en de winnaar van de groene trui. De kristallen trofeeën van zestig centimeter en vier kilogram aan gewicht worden vervaardigd door het bedrijf Lasvit in de Tsjechische stad Nový Bor. Elk jaar hebben de trofeeën een uniek design dankzij verschillende glasslijptechnieken. Hun silhouetten lopen taps toe. Op die manier doen ze volgens de ontwerpers denken aan een breed peloton aan het begin, met geleidelijk aan opkomende kanshebbers, totdat een eenzame winnaar aan het einde over de finish komt.

Enyaq Coupé Respectline trekt ook de aandacht van het publiek

Naast de gecamoufleerde Superb Combi kregen de honderdduizenden toeschouwers in Parijs nog een unieke Škoda te zien tijdens de proloog van de Tour de France: de Enyaq Coupé Respectline. Met deze speciale Enyaq Coupé onderstreept Škoda het belang van mensenrechten, respect voor alle mensen en het milieu. Het is een uiting van de kernwaarden van Škoda: acceptatie, gelijke kansen, culturele diversiteit en wederzijds respect.

Tour de France Femmes avec ZWIFT

Na de Tour de France van dit jaar nemen de vrouwen het ‘wielerstokje’ over tijdens de tweede editie van de Tour de France Femmes avec ZWIFT. De wedstrijd, bestaande uit acht etappes over een afstand van 956 kilometer, vindt zijn hoogtepunt op 30 juli in de Zuid-Franse stad Pau. Hier ontvangen de winnaars hun trofeeën, die uiteraard ook weer zijn ontworpen door het Škoda Design-team.