Wolfsburg is de stad voor fijnproevers, en niet alleen voor liefhebbers van Volkswagen alléén. Ook mensen die van lekker eten houden komen in de stad in de Duitse deelstaat Nedersaksen niets tekort. Zo is de curryworst die Volkswagen sinds 1973 in zijn eigen slagerijen maakte wereldberoemd. Jaarlijks draait Volkswagen in Wolfsburg zo'n zeven miljoen worsten met het eigen onderdeelnummer 199 398 500 A en fabriceert daar en passant ook nog eens 550 ton speciale ketchup bij. De VW-curryworst is voor veel medewerkers van de autofabriek nog steeds een dagelijkse snack tijdens de pauzes, maar bezoekers kunnen zowel de worst als de ketchup in de Volkswagen-shop in Wolfsburg ook kopen. Hij is er in twee uitvoeringen: een instapversie van 12,5 centimeter en een verlengde variant van 25 centimeter.

Naast de curryworst heeft Volkswagen tal van andere lekkernijen op de menukaart staan. Niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor de miljoenen bezoekers die Autostadt in Wolfsburg jaarlijks ontvangt. Deze must-see bestemming voor autoliefhebbers en iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis en toekomst van de auto-industrie maakt hongerig. Niet voor niets kun je in Autostadt op diverse plekken lekker eten.

Cultproduct

Neem ‘Das Brot.’, de ambachtelijke bakkerij in Autostadt waar je terecht kunt voor de grote of kleine trek. Voor het themapark van Volkswagen ontwikkelden vier stagiaires samen met ervaren meesterbakkers het Wolfsburgertje, een bolvormig aperitief, hartig of zoet, bedoeld als lekkere snack. Negen maanden lang werkten ze in opdracht van de directie van Autostadt aan dit nieuwe culinaire product met cultpotentieel. Tijdens de brainstormsessies legden ze zichzelf geen beperkingen op. “Want voor een cultproduct moet je een stap verder willen gaan”, vindt stagiair Jonas Altmann.

Proeven op de Piazza

Uit een spontane proeverij op de Piazza bij de ingang van Autostadt bleek dat jong en oud de broodlekkernij ‘made in Wolfsburg’ enthousiast ontvingen. Vervolgens stelden de stagiairs een business case op waarin de levensvatbaarheid van het speciale broodproduct werd onderzocht. Vragen over de doelgroepen, de prijs die klanten bereid zijn te betalen, de kosten voor het maken en de marketingkosten voor de introductie van het nieuwe product namen zij mee in de berekening. Goed voor het team van stagiaires, dat van dichtbij kon ervaren hoe een marktintroductie in Autostadt werkt. Opdracht geslaagd!

Het Wolfsburgertje van ‘Das Brot.’ lijkt een hit te worden. De lekkernij is vooralsnog verkrijgbaar in vier varianten: chocolade, appel-kaneel, olijf en tomaat. Andere meer seizoensgebonden varianten zullen in de toekomst worden ontwikkeld en klanten kunnen bij ‘Das Brot.’ aangeven wat hun eigen ‘Wunsch-Wolfsburger’ is. Het is nog niet zover dat het Wolfsburgertje net als de curryworst zijn eigen onderdeelnummer heeft gekregen, maar dat het een vast onderdeel wordt van het aanbod in Autostadt lijkt zeker.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.