Voordat een batterij van een elektrische auto aan het einde van zijn levensduur zit, moet je heel veel geduld (en rijplezier) hebben. In de eerste acht jaar of 160.000 kilometer nadat de auto in gebruik is genomen, blijft de capaciteit onder normale omstandigheden boven de 70 procent. En met onze handige tips blijft de batterij langer gezond.

Als het eenmaal zover is (of de batterij moet om welke andere reden dan ook vervangen worden), kan zijn tweede jeugd beginnen. Het accupakket kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld stationaire energieopslag, zoals bij de ŠKODA-dealer bij jou om de hoek! In Praag staat al zo’n witte kubus boordevol batterijcellen.

Batterijen gaan langer mee dan je denkt

De batterijen die hergebruikt worden, kunnen bij ŠKODA-dealers stroom leveren aan onder meer de airconditioning en de verlichting van showrooms. Uit een pilot komt iets heel interessants naar voren: batterijen die voor stationaire energieopslag worden gebruikt, verliezen per jaar slechts 2 procent van hun capaciteit. Dit verlengt de levensduur van batterijen uit geëlektrificeerde auto’s met nog eens vijftien jaar! De ecologische voetafdruk van elektrische auto’s wordt hiermee aanzienlijk verkleind.

Strenge conditietest

De stationaire opslagcapaciteit van batterijen bedraagt tot 300 kWh. Dat betekent dat ook snelladers van genoeg elektriciteit kunnen worden voorzien. Dat betreft groene stroom als de ŠKODA-dealer in kwestie zonnepanelen op het dealerpand heeft liggen. In de komende jaren worden ruim vierduizend van dergelijke duurzame stationaire elektriciteitsopslagen gebouwd. Voordat de batterijen aan hun tweede jeugd beginnen, ondergaan ze een strenge conditietest om er zeker van te zijn dat ze optimaal hun werk kunnen doen.

Energienetwerk verbeteren zónder nieuwe bekabeling

Batterijen van prototypes van de ŠKODA ENYAQ iV (dus geen productiemodellen) worden al gebruikt voor energieopslag bij publieke laadstations in de Praagse wijk Chodov. Hier kunnen tot twaalf elektrische auto’s tegelijkertijd worden geladen waarvan twee aan een snellader van 150 kW. Bij de pilot is ook de Tsjechische energiemaatschappij Pražská energetika betrokken. Die kijkt of deze manier van energieopslag zijn energienetwerk verder kan verbeteren zonder nieuwe bekabeling te hoeven aanleggen.

Energienetwerk verbeteren zónder nieuwe bekabeling

Batterijen van prototypes van de ŠKODA ENYAQ iV (dus geen productiemodellen) worden al gebruikt voor energieopslag bij publieke laadstations in de Praagse wijk Chodov. Hier kunnen tot twaalf elektrische auto’s tegelijkertijd worden geladen waarvan twee aan een snellader van 150 kW. Bij de pilot is ook de Tsjechische energiemaatschappij Pražská energetika betrokken. Die kijkt of deze manier van energieopslag zijn energienetwerk verder kan verbeteren zonder nieuwe bekabeling te hoeven aanleggen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.