1. ŠKODA is strenger dan Euro NCAP

De veiligheidstests die automerken zelf uitvoeren, zijn uitgebreider en strenger dan die van Euro NCAP. Elke nieuwe ŠKODA moet tenslotte voldoen aan de veiligheidsregels van alle landen waar hij verkocht wordt, en soms hebben lokale consumentenorganisaties aanvullende eisen. ŠKODA houdt er ook rekening mee dat botsproefinstanties in Australië, Nieuw-Zeeland, China en Latijns-Amerika eveneens groen licht moeten geven. En dan zijn er ook nog de aanvullende eisen vanuit de Volkswagen Groep, gebaseerd op eigen analyse van verkeersongevallen.  

2. Nieuw systeem weet of je je kind vergeet

Vanaf 2025 wil Euro NCAP een systeem dat automobilisten waarschuwt als ze hun kind of hond achterlaten in de auto. Het plan is dat de auto eerst de aandacht van de bestuurder probeert te trekken door te toeteren en met de lichten te knipperen. Als dat niet helpt, volgt stap twee: de auto belt de bestuurder en toont camerabeelden van het interieur. De derde stap is 112 bellen.

3. Nederlands is een van acht Euro NCAP-landen

Euro NCAP staat voor European New Car Assessment Program en is opgericht in 1997. De organisatie bestaat uit transportministeries, consumentenorganisaties, verzekeraars en onderzoeksinstituten uit acht Europese landen. De officiële tests worden uitgevoerd in laboratoria in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië, Italië, Zweden, Oostenrijk en Nederland. Euro NCAP kiest willekeurig welk testcentrum welke nieuwe auto test.

4. De FABIA heeft al 200 voetgangers aangereden

De ŠKODA FABIA heeft in zijn ontwikkelingstraject meer dan tweehonderd ‘voetgangers’ aangereden. In werkelijkheid waren het botsapparaten die lichaamsdelen van voetgangers nabootsen. Met als doel de constructie van de auto zo ‘meegaand’ te maken, dat bij het aanrijden van een persoon diens letsel beperkt blijft. Elk auto-onderdeel wordt voor de botsproef gefinetuned op basis van ongeveer 140 computersimulaties. Een klassieke crashtest met een complete auto vraagt nog meer voorbereiding. Dan draait de supercomputer van ŠKODA duizend simulaties.

5. Euro NCAP wordt steeds veeleisender

De tests van Euro NCAP zijn de in de loop der jaren steeds strenger geworden en houden nu rekening met uiteenlopende soorten aanrijdingen. En waar voorheen alleen de resultaten van de crashtests werden geëvalueerd, wordt in de beoordeling ook gekeken naar de actieve veiligheids- en assistentiesystemen.

ŠKODA’s geheim om keer op keer 5 sterren te scoren, is dan ook een combinatie van talloze slimme assistenten en tot wel negen airbags.

 

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.