De vernieuwde Passat springt in het oog met zijn nieuw vormgegeven grille en bumpers. Het Passat-logo heeft nu een centrale plaats op de achterzijde. Nieuwe LED-koplampen, -dagrijverlichting, -mistlampen en -achterlichtunits dragen bij aan een onderscheidende look. Ook zijn er nieuwe exterieurkleuren en nieuwe wieldesigns beschikbaar.

Vorm & functie

Ook het interieur van de Passat is vernieuwd. Dat geldt voor de materiaalkeuze en kleuren en voor onder andere het portier- en stuurdesign. Het verlichte Passat-logo, dat in plaats komt van de analoge klok, is een echte blikvanger op het dashboard. Vorm en functie gaan perfect samen: in de middenconsole is er een ruim, open opbergvak met optioneel een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones en een USB-C-aansluiting. ’s Nachts vloeit het licht van de Digital Cockpit samen met dat van de verlichte knoppen op het nieuw vormgegeven stuur en de ambienteverlichting. Deze achtergrondverlichting biedt (tegen meerprijs) keus uit 30 kleuren. De Passat is er ook met een vernieuwd 700 Watt high-end soundsystem van Dynaudio.

,
,

Nieuwe digitale cockpit

Het nieuwe infotainmentsysteem werkt nauw samen met de nieuwe Digital Cockpit van de Passat. Vergeleken met het vorige systeem (het Active Info Display) zijn de digitale instrumenten verder verbeterd. Mede dankzij graphics in hoog contrast is de weergave extra helder en van nog hogere kwaliteit. Ook het aantal functies is sterk uitgebreid en er zijn nu drie verschillende weergavemogelijkheden, die via het multifunctionele stuur zijn te selecteren.

IQ.DRIVE

IQ.DRIVE is de nieuwe naam voor alle assistentiesystemen van Volkswagen die (gedeeltelijk) autonoom rijden mogelijk maken. Travel Assist is één van deze systemen. De toepassing ervan in de Passat is een wereldprimeur. Travel Assist maakt gebruik van de adaptieve cruise control (ACC) om de auto in lengterichting te geleiden. Lane Assist zorgt ervoor dat de Passat binnen de wegmarkeringen blijft (zijdelingse geleiding). Daarmee is gedeeltelijk geautomatiseerd rijden mogelijk tot 210 km/u en zet Volkswagen een belangrijke stap op weg naar autonoom rijden. Dit betekent onder meer dat de bestuurder altijd in controle dient te zijn en het stuurwiel in handen moet hebben. In de vernieuwde Passat wordt dat automatisch gemonitord dankzij het capacitieve stuurwiel, dat aanraking registreert. Er volgen waarschuwingen als de bestuurder de handen langer dan 10 seconden van het stuur haalt. In het uiterste geval kan zelfs een remingreep van Emergency Assist volgen.

,
,

Alle motoren met partikelfilter

De belangrijkste noviteit in het motorengamma is de 2.0 TDI Evo, een zeer efficiënte 110 kW/150 pk sterke diesel, die per kilometer naar verwachting gemiddeld 10 gram minder CO2 uitstoot dan zijn voorganger. De 2.0 TDI Evo is de eerste van een nieuwe generatie dieselmotoren van Volkswagen. De Passat is er ook met TSI-benzinemotoren (110 kW/150 pk, 140 kW/190 pk en 200 kW/272 pk). Naast de nieuwe 2.0 TDI Evo bestaat het dieselgamma uit drie motoren (88 kW/120 pk, 140 kW/190 pk en 176 kW/240 pk). Alle vernieuwde Passats worden standaard geleverd met een partikelfilter en voldoen aan de Euro 6d-TEMP emissierichtlijn.

,
Afbeelding verwijderd.
,

De vernieuwde Passat wordt in het begin van het vierde kwartaal van 2019 in Nederland verwacht. De Nederlandse uitvoeringen, prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

Wil je op de hoogte gehouden worden?

Schrijf je hier in voor de Passat nieuwsbrief